Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Determination of the quality of university training in six careers of pedagogy and degree in physical education of Chile Determinación de la calidad de la formación universitaria en seis carreras de pedagogía y licenciatura en educación física de Chile
Indexado
WoS WOS:001127779600001
Scopus SCOPUS_ID:85182365165
DOI 10.47197/RETOS.V52.101632
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Descriptive study whose objective is to determine the quality of training of Pedagogy students in Physical Education, in six University entities, based on the domain of seven dimensions associated with the Curricular Bases: Expression, Didactics, Management, Training, Sports, Recreation, Health and First Aid. Material and Method: The population and sample is made up of students in the last year of the degree, N=214, n=133 men and n=81 women. The instrument used, the 70-item Specialty Knowledge Test, with an internal consistency of .778, an average difficulty index of 0.59, an average high discrimination index of 0.39 and a good discrimination coefficient of 0.25, that is, appropriate. Results, statistically significant differences were observed by sex favorable to women in Ex-pression (p=.014) and men in Training (p=.014) and Sports (p=.014). There are no significant differences by sex in Didactics, Rec-reation Management, Health and First Aid, and in General (p>.05). Conclusions: the training in general terms presents weaknesses in all the dimensions under study, qualifying it as regular. The mastery of the students regarding the Curricular Bases of Physical Educa-tion, MINEDUC, are at low levels. There is no correlation between gender and knowledge, although the results are favorable to men, they are not statistically significant with respect to women. The comparative table of dominance between the universities, allows establishing that an entity presents better scores, being far from the ideal, finally the training of the students (as), is located in the regular range, far from the ideal.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Gonzalez-Orb, Marcelo - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
2 Vargas-Vitoria, Rodrigo Hombre Universidad Católica del Maule - Chile
3 Jorge, Flandez Valderrama - Universidad Austral de Chile - Chile
3 Valderrama Jorge, Flandez - Universidad Austral de Chile - Chile
4 Lobos-González - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
4 Lobos-González - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
4 Lobos-González - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
4 Lobos-González - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
5 Rodrigo, Manuel - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.