Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



A Pragmatic Framework for Assessing Learning Outcomes in Competency-Based Courses
Indexado
WoS WOS:001152059700001
Scopus SCOPUS_ID:85182921930
DOI 10.1109/TE.2023.3347273
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Contribution: A competency assessment framework that enables learning analytics for course monitoring and continuous improvement. Our work fills the gap in systematic methods for competency assessment in higher education. Background: Many institutions are shifting toward competency-based education (CBE), thus encouraging their educators to start evaluating their students under this paradigm. Previous research shows that structured assessment models are fundamental in guiding educators toward this adoption. Intended Outcomes: An assessment model for CBE that is easy to adopt and use, while facilitating the application of learning analytics techniques. Application Design: The new framework considerably extends a prior model we proposed three years ago. Two engineering competency-based courses used the framework for assessment. Assessment rubrics were prepared and used for evaluating and collecting the students' data progressively, thus enabling the use of learning analytics for decision-making. Findings: Thanks to the model: 1) students received a detailed report of their achievements, including a thorough explanation and justification of the evaluation criteria and 2) instructors could improve the course and provide objective evidence of their actions to quality assurance agencies. As a result, the framework is presently being used in 15 courses taught at eight different university degrees at the Pontifical Catholic University of Valparaiso (PUCV).

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education, Scientific Disciplines
Engineering, Electrical & Electronic
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 VARGAS-OYARZUN, HECTOR Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Heradio, Ruben Hombre Univ Nacl Educ Distancia - España
Universidad Nacional de Educación a Distancia - España
3 FARIAS-CASTRO, GONZALO ALBERTO Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
4 Lei, Zhongcheng - Wuhan Univ - China
Wuhan University - China
5 De La Torre, Luis Hombre Universidad Nacional de Educación a Distancia - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
China Scholarship Council
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Universidad Nacional de Educación a Distancia
Chilean Ministry of Science

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
No Statement Available
This work was supported in part by the Chilean Ministry of Science under Project FONDECYT 1191188, and in part by the China Scholarship Council (CSC) under Grant 202106275005. This paper's openaccess publishing was funded by the Universidad Nacional de Educaci\u00F3n a Distancia (UNED).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.