Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



SOUND ATMOSPHERES AND TACTILE EXPERIENCES: EMBODIED PROCESSES FOR MULTISENSORY AESTHETICS ATMÓSFERAS SONORAS Y EXPERIENCIAS TÁCTILES: PROCESOS ENCARNADOS PARA ESTÉTICAS MULTISENSORIALES
Indexado
WoS WOS:001157511900007
Scopus SCOPUS_ID:85183893465
DOI 10.3989/ARBOR.2023.810003
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article explores multisensory, haptic and motor gestures as ways of inhabiting atmospheres. It contributes to a developing body of ecological epistemologies on the embodied dimension by addressing the lived embodied experience coupled with air, material aspects and social life, rather than focusing on conceptual and semantic meaning for the description. The conceptual framework for this research is based on affordance theory, enactive cognitive sciences, and phenomenology, which offer a pathway for understanding skin-atmosphere interaction. It considers the organism-environment link and what is identified in the literature with the concept of sound ambiance. The article introduces the notion of multisensory and haptic affordances as a sensuous and attentional encounter of presence and argues that both contemporary approaches to the haptic and gestural body that stress affective and movement possibilities as well as the aesthetic and ecological -social perspective on performativity, though analytically useful, overlook the existence of a haptic phenomenology of the sensual realm of moods. Thus, the intertwining of sensory and aesthetic experiences with inhabited sound spaces is described from the tactile experience. How sound and matter are used to live particular experiences of space is discussed within a specific one, the arpa de friccion (friction harp) installation. Finally, based on the distinction between sensitivity and consciousness, the article turns towards a pedagogy of haptic-sound experiences during learning processes, used in contexts of embodied, aesthetic and critical education. And this offers a place to imagine and stage these types of learning environments in a deliberate way, with permeable, immersive, affective and collective qualities, to share in the co-creation of alternative worlds.

Revista



Revista ISSN
Arbor 0210-1963

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Humanities, Multidisciplinary
Scopus
Sociology And Political Science
Arts And Humanities (All)
Cultural Studies
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 GONZALEZ-GRANDON, XIMENA ANDREA Mujer Univ Iberoamer - México
UNAM - México
Inst Filosofia & Ciencias Complejidad - Chile
IFICC - Instituto de Filosofía y Ciencias de la Complejidad - Chile
2 Gomez, Ainhoa Suarez - UNAM - México
Univ Claustro Sor Juana - México
Universidad del Claustro de Sor Juana - México
2 Suárez Gómez, Ainhoa - Universidad del Claustro de Sor Juana - México
3 Torre, Mauricio Garcia De la - Inst Nacl Bellas Artes & Literatura - México
Univ Panamer - México
Universidad Panamericana - México
3 García De la Torre, Mauricio - Universidad Panamericana - México
4 Montano, Evoe Sotelo - UNAM - México
4 Sotelo Montaño, Evoé - UNAM - México
5 Urzua, Katia Castaneda - Univ Claustro Sor Juana - México
5 Castañeda Urzúa, Katia -

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.