Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Design and validation of a questionnaire to assess satisfaction among university students Diseño y validación de un cuestionario para evaluar la satisfacción en universitarios
Indexado
WoS WOS:001164926400006
Scopus SCOPUS_ID:85185760426
DOI 10.12795/REVISTAFUENTES.2024.20797
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Evaluating student satisfaction has become relevant for higher education institutions, understanding that they are the main recipients of the educational service. Its relevance in higher education is related to the fact that the fulfillment of expectations and good satisfaction indexes have been related to problems such as desertion, academic performance, or competitiveness of the institutions. The objective of this study is to design a questionnaire to measure student satisfaction among university students. A national index approach is used that incorporates the dimensions of image, expectations, perceived quality, perceived value, satisfaction, and commitment. A sample of 927 students participated in the validation process through the application of the questionnaire constructed by means of an online survey system. The statistical techniques of confirmatory factor analysis and factorial invariance were used to validate the construct of the proposed instrument. As a result, it is obtained that the construct is adequate to measure student satisfaction with adequate validity indicators (chi 2/df = 1.463; RMSEA = 0.022 [0.020 -0.025], SRMR = 0.048; CFI = 0.997; TLI = 0.996; NFI = 0.990). In conclusion, the practical usefulness of the instrument constructed is indicated, considering its contribution to management and to the systematic monitoring of stakeholders.

Revista



Revista ISSN
2172-7775

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Gamboa, Francisco Andres Galvez - Univ Catolica del Maule Chile - Chile
Universidad Católica del Maule - Chile
2 Poblete, Carla Andrea Arriaga - Univ Catolica del Maule Chile - Chile
Universidad Católica del Maule - Chile
3 Jara, Benjamin Alberto Adasme - Univ Catolica del Maule Chile - Chile
Universidad Católica del Maule - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.