Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Authentic assessment strategies in virtual and face-to-face higher education contexts. Experience for pre-service teacher education
Indexado
WoS WOS:001165756100001
DOI 10.19083/RIDU.2024.1811
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: Research on learning evaluation in Higher Education has had a significant development seeking to modify its transmissive logic and incorporate current knowledge on training and learning of professional skills. Purpose: Analyze, implement, and suggest authentic assessment strategies at different levels of a pre-service teacher education program for use in face -to -face and virtual contexts. Method: Action research that takes place in a Chilean Jesuit university where authentic evaluation is promoted in its pedagogical model. The study has two stages: Diagnosis - questionnaire (N=102) and discussion group are applied to university students - Application of innovative evaluation strategies developed by university teachers between the first and fourth years of the program. Results: Students and teachers suggest improvements in instructions and correction criteria and in feedback and participation. Based on this, an innovative evaluation strategy is implemented in five key courses of the study plan. Discussion: Five key orientations are described to develop authentic evaluation strategies in university contexts and contribute to compliance with quality standards and criteria in higher education: contextualization; complex skills assessment; anticipate expected performances; promote evaluative judgment in the students themselves and plan forms of feedback.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Valdebenito, Claudia Fuenzalida - Universidad Alberto Hurtado - Chile
2 Leon, Tatiana Cisternas - Universidad Alberto Hurtado - Chile
3 Munoz, Paula Alarcon - Universidad Alberto Hurtado - Chile
4 Sanchez, Pamela Giscard - Universidad Alberto Hurtado - Chile
5 Perez, Jeniffer Romero - Universidad Alberto Hurtado - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.