Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Teacher language awareness in CLIL teacher education in Argentina, Colombia, and Ecuador: a multiple case study
Indexado
WoS WOS:001167151600001
Scopus SCOPUS_ID:85186452193
DOI 10.1080/09658416.2024.2321875
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The increasing use and popularity of content and language integrated learning (CLIL) education in diverse instructional settings has posed new challenges and opportunities in teacher education programmes. In particular, few studies have attempted to explain the specific tenets understood and enacted when transforming teacher language awareness (TLA) processes into concrete pedagogical actions when using CLIL approaches. To address this issue, this multiple case study examined three pre-service teacher education programmes in three South American nations (Argentina, Colombia and Ecuador) using a multi--layered set of data collection methods to explore the teaching perceptions and practices of five teacher educators and 58 student-teachers (i.e. pre-service teachers). The findings showed the importance of educating prospective teachers on CLIL's components to improve bilingual education endeavours. Participants demonstrated various experiences and understandings regarding teacher language awareness despite the repeated tendency to emphasise explicit (language) knowledge as a core element to develop generic and specialised registers. Our study highlights a four-component framework: (i) exploration, (ii) inductive input, (iii) reflection, and (iv) informed use regarding TLA for CLIL teacher education. The findings of this study suggest the pivotal relevance of educating the next generations of teachers in the integration of language and content in any of its forms, given the high probability that teachers may work in CLIL contexts in the future.

Revista



Revista ISSN
Language Awareness 0965-8416

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Language & Linguistics
Linguistics
Scopus
Language And Linguistics
Linguistics And Language
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Banegas, Dario Luis - UNIV EDINBURGH - Reino Unido
College of Arts, Humanities and Social Sciences - Reino Unido
2 Arellano, Rodrigo Hombre Universidad de La Frontera - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.