Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Gender Differences in Early Reading Performance of Preschoolers Attending Vulnerable Schools
Indexado
WoS WOS:001170938400001
DOI 10.22235/PE.V17I1.3558
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Numerous studies have highlighted the existence of differences in reading performance between boys and girls. However, findings are not consistent; moreover, most studies have been conducted in later grade levels and with opaque spelling systems. To a lesser extent, the initial reading performance of preschool boys and girls attending vulnerable schools has been explored, particularly in the post -pandemic period. In this regard, the aim of this research was to determine whether gender differences in reading performance occur from early ages, even when students have not attended schools in person. The sample comprised 58 students from four public schools. An ANOVA was employed to assess gender differences in the initial reading performance of the students. The results indicated no overall gender differences in reading performance between boys and girls, but differences were observed in specific tasks, with girls outperforming boys in print awareness tasks. Furthermore, it was demonstrated that both boys and girls achieve better results in phonological awareness tasks compared to print awareness tasks.

Revista



Revista ISSN
Paginas De Educacion 1688-5287

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Barriga, Carmen A. - Universidad San Sebastián - Chile
Nucleo Milenio Aprendizaje - Chile
2 Sepulveda Gonzalez, Felipe - Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.