Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



"One shares the screen and we all read at the same time": Reading and performance in higher education "Uno comparte la pantalla y todos vamos leyendo a la misma vez": lectura y desempeño en educación superior
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85168382259
DOI 10.4013/CLD.2023.212.03
Año 2023
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Reading is a complex practice that involves cognitive, linguistic and sociocultural dimensions. As such, it is central to social and educational participation. The expansion and diversification of enrollment in Latin American higher education have increased the interest in students' experiences with reading and its relation to academic performance. This research aims to qualitatively determine high- and low-performing students' use of metacognitive strategies and participation in reading practices. We interviewed 10 fourth-year students from diverse backgrounds in a state, regional and selective university in Chile. Results show that students, regardless of their performance, actively use metacognitive reading strategies and participate in diverse reading practices in and outside the university. In turn, high-achieving students report metacognitive support strategies more frequently, particularly self-sponsored reading with others and use of complementary sources, while low-achieving students tend to mention global reading strategies, such as establishing a distraction-free reading environment. These findings contradict the narratives of "literacy crisis" and suggest the need for a more complex take on reading to understand its impact on academic performance.

Revista



Revista ISSN
Calidoscopio 2177-6202

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Araya, Alfredo Calderón - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Velásquez, Marisol - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
3 Navarro, Federico Hombre Universidad de O’Higgins - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.