Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



School retention in the Chilean governmental discourse: Documentary analysis after 20 years of the Free and Compulsory Secondary Education Law Retenção escolar no discurso do governo chileno: análise documental após 20 anos da Lei do Ensino Médio Gratuito e Obrigatório Retención escolar en el discurso gubernamental chileno: Análisis documental a 20 años de la Ley de Gratuidad y Obligatoriedad de la Enseñanza Media
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85170201631
DOI 10.1590/S0104-40362023003104055
Año 2023
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



School retention has gained relevance in the Chilean governmental discourse, especially since the enactment, almost 20 years ago, of the Free and Compulsory Secondary Education Law, focused on guaranteeing the educational trajectories of the entire population. Considering this, and the fact that dropout figures are still present in the country, it is worth analyzing how school retention is conceptualized according to the Central Government. Consequently, this study seeks to answer the following question: What are the conceptualizations of school retention used in governmental documents? For this purpose, from a qualitative approach, a documentary review of all the files issued since the enactment of the Law was carried out, using the technique of thematic categorical content analysis. Direct and explicit definitions of retention as a systemic and institutional capacity were found, as well as indirect ones, associated with terms such as attendance and successful educational trajectory. The findings reveal the importance of retention in official documents, understood as a complex and multicausal phenomenon that requires concrete actions for its effectiveness.

Revista



Revista ISSN
Ensaio 0104-4036

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Mendoza-Lira, Michelle Mujer Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
2 Muñoz-Jorquera, Solange Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
3 Ballesta-Acevedo, Emilio Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
4 Covarrubias-Apablaza, Carmen Gloria Mujer Universidad Central de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.