Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Writing the Chilean language and literature curriculum: experiences from the construction process ESCRIBIR EL CURRÍCULUM CHILENO DE LENGUA Y LITERATURA: EXPERIENCIAS DEL PROCESO DE CONSTRUCCIÓN
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85170272420
DOI
Año 2023
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This paper explores the experience of constructing the current 1st to 10th grade Language curriculum in Chile. A central underlying assumption is that the curricular text not only corresponds to an institutional authorship, but is also a discursive process in which curriculum developers and other intervening voices put into play their beliefs, ideologies and knowledge. Using a narrative approach, memories and reflections on this process were recovered through four dialogical interviews with the curriculum team. The results reveal tensions in the curricular discourse regarding the sources and contents of knowledge, as well as the conceptualization of its recipients. A discussion is offered on how the disciplinary and didactic dimensions of language and literature are integrated in the discourse and in the curricular text with definitions of the type of person and the type of society to which the curricular policy is oriented.

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Soto, Guillermo - Universidad de Chile - Chile
2 Concha, Soledad - Universidad de O’Higgins - Chile
3 Guajardo, Javiera - Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.