Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Syntactic complexity and quality of writing: a developmental study in narrative and explanatory texts by high school students COMPLEJIDAD SINTÁCTICA Y CALIDAD DE LA ESCRITURA: ESTUDIO EVOLUTIVO EN TEXTOS NARRATIVOS Y EXPLICATIVOS DE ESTUDIANTES SECUNDARIOS
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85170284007
DOI
Año 2023
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The study aims to analyze the relationship between six measures of syntactic complexity (MCS) and the writing quality in adolescents. 160 narrative and explanatory texts written by 80 7th and 11th grade high school students from two schools in Santiago were analyzed. Through a correlational analysis, the results show that the text length is the measure most related to quality in all groups, while other measures of density and syntactic complexity are only related to performance in grade 11. In addition, it was verified that this relationship is also affected by the discourse genre (more MCS in explanations) and the SES (more phrasal resources in high socioeconomic status –SES–, and more clause resources in medium SES). More research is needed on the relationship between syntactic complexity and the quality of writing, a topic of great pedagogical and developmental interest that has not been much studied in Chile.

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Aravena, Soledad - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 Quezada, Camilo - Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.