Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Protobject as a tool for teaching computational thinking to designers: Student perceptions on usability
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85173707736
DOI 10.1145/3605390.3605401
Año 2023
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Due to the proliferation of technology in daily life and the growing number of ways in which humans and machines interact, the process of designing interactive elements has become critical. Nevertheless, design students are seldom able to design and implement interactive elements because of their limited programming skills. Although there have been some approaches to teach computational thinking using physical computing and focusing on solving real-world problems (e.g., electronic devices such as Arduino, using sensors and actuators), they often entail monetary expenses and require knowledgeable instructors, and are not catered to students without prior programming or electronics knowledge. Hence, we propose the use of Protobject, a low-cost tool that focuses on real-world applications that could be used to teach programming to design students. This study aims to evaluate students' perceptions regarding the usability of Protobject as a tool for learning computational thinking, as well as the clarity of the learning activities designed to teach computational thinking concepts by using Protobject.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Bellino, Alessio Hombre Universidad Diego Portales - Chile
2 HERSKOVIC-MAIDA, VALERIA PAZ Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
ANID Fondecyt
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
National Center for Artificial Intelligence CENIA

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Camilo Muñoz collaborated with us in designing the activities and collecting data. This work was partially supported by ANID Fondecyt 1211210, National Center for Artificial Intelligence CENIA FB210017, Basal ANID, and ANID Startup Ciencia SUC220048.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.