Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Workshop on non-routine problem solving for students aged 8 to 9: A case study Oficina de resolução de problemas não rotineiros para alunos de 8 a 9 anos: um estudo de caso Taller de resolución de problemas no rutinarios para estudiantes de 8 a 9 años: un estudio de caso
Indexado
WoS WOS:001108899300002
Scopus SCOPUS_ID:85175320867
DOI 10.15359/RU.37-1.28
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



[Objective] This article describes heuristics used by 8 and 9 year-old students to solve four non-routine problems that promote the development of arithmetic thinking from two perspectives: number distribution under a graphical representation, and use of arithmetic operations in the positional decimal system. [Methodology] The analysis included the formulation of categories that made it possible to characterize a priori the heuristics that could arise when solving each problem. These categories were used in the implementation of a mixed methodological approach with an exploratory and descriptive orientation. Qualitative analysis was carried out through a case study that helped to identify key actions based on written results provided by students. Quantitative analysis was carried out using implicative analysis, which includes a similarity tree and identification of significant classes. [Results] The results point to the importance of using simple heuristics in finding solutions to non-routine arithmetic problems, and confirm the presence of some characteristics of heuristic reasoning, such as attention, reduction, and change of assumptions. Likewise, implicative relationships were identified among some heuristics that share common characteristics, depending on the type of problem. [Conclusions] The results of this study show that, even in incorrect or incomplete answers, it is possible to recognize logical processes for the elaboration of partial answers and intuitive approaches, which are consistent with the action of simplifying or facilitating the search for a solution.

Revista



Revista ISSN
Uniciencia 2215-3470

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Agricultural And Biological Sciences (All)
Social Sciences (All)
Chemistry (All)
Biochemistry, Genetics And Molecular Biology (All)
Mathematics (All)
Computer Science (All)
Earth And Planetary Sciences (All)
Physics And Astronomy (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Rodríguez, Miguel Hombre Universidad de Playa Ancha - Chile
2 Vergara-Gómez, Andrea Mujer Universidad Católica del Maule - Chile
3 Mondaca-Saavedra, Alejandra - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
4 Gregori, Pablo Hombre Universidad Jaume I - España
Univ Jaume I Castellon - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.