Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Gender expression resources in teaching guides of the Primary Education Degree of the Spanish University Network: an analysis through didactic areas, autonomous region, and tenure Recursos de expressão de género em guias didácticos para a Licenciatura em Educação Básica da Rede Universitária Espanhola: uma análise através de áreas didácticas, comunidades autónomas e titularidade Recursos de expresión de género en guías docentes del Grado de Educación Primaria de la Red Universitaria Española: un análisis a través de las áreas didácticas, comunidades autónomas y titularidad
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85176603718
DOI 10.1590/1678-460X202339459732
Año 2023
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



From a linguistic-discursive approach, this study aims to determine the variation in the use of gender expression resources in the teaching guides of specific didactic subjects in the Primary Education Degree of the Spanish University Network. Within a qualitative research framework, a total of 794 guides from 65 universities were analyzed based on the variables didactic area, autonomous community, and tenure. The results show a deployment of five inclusive resources and one non-inclusive resource, which is predominant in all the variables analyzed. However, there are areas and communities with greater deployment of inclusive expressions such as Social Sciences and the communities of the Basque Country or Galicia and less permeable areas such as Mathematics, Natural Sciences or Language and Literature, and the communities of Cantabria, Navarre or Murcia. Public institutions also manifest a greater number of inclusiveness traits than private. In conclusion, Spanish universities must materialize a progressive change towards progress in inclusive language in the development of the teaching guide gender.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Linguistics And Language
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Meza, Paulina - Universidad de la Serena - Chile
2 Hurtado, Jone - Universidad de Deusto - España
3 Velasco, Erlantz Hombre Universidad de Deusto - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.