Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Didactic transposition in music education: Exploring didactical suitability in three Navarrese schools
Indexado
WoS WOS:001104719400001
Scopus SCOPUS_ID:85177074174
DOI 10.1177/02557614231204895
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Didactic transposition occurs when scholarly knowledge is transformed into knowledge to be taught in order to reach didactical suitability. In this study, we explore didactic transposition implemented in music lessons from the perspective of didactical suitability. Utilising Design-Based Research, the current study collected qualitative and quantitative data from three urban schools in the Chartered Community of Navarre, Spain. Findings reveal that didactic transposition depends on the teacher’s beliefs because, while one-to-one teaching and academicism are preferred by educators who prioritise music theory, collective teaching and creativity are promoted by teachers who favour holistic development. In conclusion, didactic transposition enables the aspiration to didactical suitability, explaining the characteristics of didactic contracts. Lastly, some pedagogical implications are provided.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Music
Scopus
Music
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Angel-Alvarado, Rolando Hombre Universidad Alberto Hurtado - Chile
2 Belletich, Olga Mujer Universidad Pública de Navarra - España
Univ Publ Navarra - España
3 Wilhelmi, Miguel R. Hombre Universidad Pública de Navarra - España
Univ Publ Navarra - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
Agenția Națională pentru Cercetare și Dezvoltare
National Agency for Research and Development (ANID)/Scholarship Programme

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The author(s) disclosed receipt of the following financial support for the research, authorship, and/or publication of this article: This work was funded by the National Agency for Research and Development (ANID)/Scholarship Programme/DOCTORADO BECAS CHILE/2015 [grant number: 72160356].
The author(s) disclosed receipt of the following financial support for the research, authorship, and/or publication of this article: This work was funded by the National Agency for Research and Development (ANID)/Scholarship Programme/DOCTORADO BECAS CHILE/2015 [grant number: 72160356].

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.