Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



PARTICIPATORY RECONSTRUCTION: PROJECT LEARNING APPLIED TO EMERGENCY CONTEXTS AS AN INTEGRAL TRAINING UNIT
Indexado
WoS WOS:000435374300003
DOI
Año 2018
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The present work approaches an academic experience of learning and service carried out with a group of students of Industrial Design who, in the Workshop course, used their professional competences to support the reconstruction of a community of fishermen in Lirquen, Chile, after the earthquake and tsunami that took place in 2010. The objective is to evaluate, in this experience of co-creation, the skills that are developed as a result of intervening in a complex and difficult context. To evaluate the teaching-learning strategy a methodological combination was used that considered qualitative aspects with focus groups as well as quantitative ones, with surveys to students selected through accessibility sampling. The results identified the following desirable student characteristics: active empathy, commitment to work, proactivity, sensitivity to the context, constructive interactions and contribution to the community, consolidation of learning, technical aptitude and willingness to work, group work; and weaknesses such as group problems, disciplinary inexperience, vulnerability to emergencies. Among the reflections that these data show, it can stated that in spite of the disciplinary deficiencies, it is the emotive factor (consciousness and commitment to be part of the reconstruction of a family), which builds creativity and learning in all the actors.

Revista



Revista ISSN
Interciencia 0378-1844

Disciplinas de Investigación



WOS
Ecology
Scopus
Multidisciplinary
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Briede-Westermeyer, Juan Carlos Hombre Universidad de Valparaíso - Chile
Universidad del Bío Bío - Chile
2 Leal-Figueroa, Isabel Mujer Universidad del Bío Bío - Chile
UBB - Chile
3 PEREZ-VILLALOBOS, CRISTHIAN EXEQUIEL - Universidad de Concepción - Chile
Universidad del Desarrollo - Chile
4 Luzardo-Briceno, Marianela Mujer Univ Pontificia Bolivariana Bucaramanga - Colombia

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.