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| Indexado |
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| DOI | 10.22199/ISSN.0718-1043-2023-0011 | ||
| Año | 2023 | ||
| Tipo |
Citas Totales
Autores Afiliación Chile
Instituciones Chile
% Participación
Internacional
Autores
Afiliación Extranjera
Instituciones
Extranjeras
This article analyzes three understandings of indigenous identity in Chile’s Chiloé province using an approach that combines archive work, bibliographical material and conversations with relevant stakeholders. It proposes a study focused on the differences between three definitions of ‘indigenous’ or ‘indian’ in Chiloé: the ethnic invention of the veliches in the XXI century, the leftist Mapuchization in the first half of the XX century, and the monarchic corporatism of the Republic of Indians (república de indios) in the late XVIII century. These differences or mismatches reveal the interactive, unstable and circumstantial nature of any identity as well as the connections and global dimensions of social processes that are usually interpreted from a particularistic viewpoint that disregards history. This article does not set out to prove the misrepresentation of indigenous identity. Rather, it proposes that to assume its historicity is to highlight our creativity (both as a capacity and a need). In the same vein, such an assumption is an attractive means of freeing ourselves from the whirlwind of ethnic nationalism and conservative fiction, the self-exoticization and the folkloric view of multiculturalism.
| Ord. | Autor | Género | Institución - País |
|---|---|---|---|
| 1 | Tessi, Tomás Catepillán | Hombre |
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
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| Agradecimiento |
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| La escritura de este artículo se enmarca en la investigación posdoctoral que desarrollé en la Universidad de Bristol con financiamiento ANID, del Gobierno de Chile: proyecto folio 74200108, Becas de Postdoctorado en el Extranjero, Becas Chile, Convocatoria 2019. Agradezco a la doctora Jo Crow por su apoyo en el desarrollo de esta investigación y por la lectura y comentarios sobre este artículo. Agradezco asimismo, la lectura y comentarios de Alejandra Cariman, Jannette González, Rodolfo Reyes, Christian Martínez, José Joaquín Saavedra y Juan Pedro Viqueira. Le agradezco a Daniel González las referencias antropológicas y etnohistóricas. Por último, agradezco la lectura y comentarios de las o los evaluadores anónimos, y las sugerencias de Carina Saldivia-Rivera, que ciertamente han enriquecido este texto. No está de más aclarar que todos los errores corren por mi cuenta y tozudez. |