Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



MAKE STATE IN THE FIELDS. TEACHING WORK IN PUBLIC RURAL SCHOOLS (CHILE, 1904-1948) HACER ESTADO EN LOS CAMPOS. TRABAJO DOCENTE EN ESCUELAS RURALES FISCALES (CHILE, 1904-1948)
Indexado
WoS WOS:001037151300011
Scopus SCOPUS_ID:85169052900
DOI
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In the second half of 19th century, the growth of the public primary school network was exponential. However, in rural areas, the schooling process was gradual. One factor that explains this phenomenon is the reluctance of teachers to work in rural schools. The teachers considered that the multiplicity of problems that affected rural education was due to the small presence of the State. This absence was evident in the infrequent arrival of state officials in rural and peasant areas, as was the case of school visitors. This paper analyzes the occasional presence of the State in schools located in rural areas during the first half of the 20th century based on the experience of teachers. Based on official documentary sources, the press of the period, legislative documentation, and pedagogical press, we delve into the experiences of rural teachers as state officials and the conditions of teaching work in rural schools. We concluded that the limited presence of the State promoted the emergence of some teacher voices that demanded the implementation of reforms in rural education.

Revista



Revista ISSN
Historia 396 0719-0719

Disciplinas de Investigación



WOS
History
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Perez Navarro, Camila Mujer Universidad de O`Higgins - Chile
Universidad de O’Higgins - Chile
2 Alvarez, Analia -

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.