Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Learning Models for Higher Education in Engineering: Motivation, Self-Determination, and the Role of Information and Communication Technologies
Indexado
WoS WOS:001060624700001
Scopus SCOPUS_ID:85170373596
DOI 10.3390/SU151712869
Año 2023
Tipo revisión

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In the last decade, great strides have been made to increase access to education and enrollment rates at all levels (primary, secondary, and higher education). Actions such as promoting equal access to education, preventing school dropout, and establishing free education, among other actions proposed by organizations such as UNESCO, seek to guarantee the universality of education. This is undoubtedly a great challenge, and to address it, it is necessary to characterize how students face the learning process, considering factors such as autonomy, competencies, and their own basic psychological needs, looking for effective learning models based on students' needs in a changing world, where ICTs play a relevant role. This research analyzes learning models, motivation, self-determination, and technologies used for learning achievement in higher engineering education. The study will highlight relevant initiatives and the most commonly used technological tools. It will also identify learning models that seek to link emotional intelligence, self-determination, cognitive skills, and ICT. The PRISMA protocol guided the study, finding 132 relevant articles to be analyzed and proposing best practices in using learning models, strategies, and ICT to foster students' intrinsic motivation.

Revista



Revista ISSN
Sustainability 2071-1050

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Environmental Sciences
Environmental Studies
Green & Sustainable Science & Technology
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Bustamante-Mora, Ana - Universidad de La Frontera - Chile
2 Dieguez-Rebolledo, Mauricio Hombre Universidad de La Frontera - Chile
3 Hormazabal, Yemsy - Universidad de La Frontera - Chile
4 Valdes, Yolanda Mujer Universidad Autónoma de Chile - Chile
5 Cadena, Rodrigo - Univ Tecnol Mexico - México
Univ Amer Europa - México
Universidad Tecnológica de México - México
Universidad Americana de Europa (UNADE) - México

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universidad de La Frontera

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Universidad de La Frontera, Project PEG23-0007, and Universidad de La Frontera, Project IF21-0006, funded this research.
The authors wish to thank all the participants in this study, especially the DIUFRO scientific research initiative, funded by the Universidad de La Frontera, PEG23-0007 project, and Universidad de La Frontera, IF21-0006 project. They also thank the Universidad Americana de Europa and its Doctoral Program in Computer Science.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.