Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Academic writing: students' perceptions and evaluation process at a Chilean university
Indexado
WoS WOS:001069837600002
DOI 10.18634/SOPHIAJ.19V.2I.1293
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Writing is considered a complex activity, as it involves cognitive, social, psychological and emotional processes. The objective of the study is to establish a characterization of first-year students of three majors at a Chilean public university by identifying their entry written skills and the perception they have of this process within the framework of an initial academic literacy course. The methodology is mixed, exploratory, descriptive-correlational, cross-sectional, non-experimental, through two instruments: a perception questionnaire on writing practices and a diagnostic test. One of the main results of the questionnaire revealed a low knowledge in written production, focused on form, little mastery of the writing phases and incipient experience in said practices of the students in the last years of the school level. The test showed a low performance in written texts (initial basic writer and intermediate basic). This made it possible to characterize a novice writer, with basic performance in terms of writing stages, textual dimensions and writing experience. This information is projected as an opportunity to configure an appropriate pedagogical-didactic strategy proposal for a Literacy course in the first year of university.

Revista



Revista ISSN
Sophia Educacion 1794-8932

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Castillo, Carmen Gloria Nunez Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Lobos, Jacqueline Troncoso - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
Universidad de Playa Ancha - Chile
3 Ibaceta, Lizka Raquel Munoz - Universidad de Playa Ancha - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.