Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:
| Indexado |
|
||||
| DOI | 10.6018/PANTAREI.543181 | ||||
| Año | 2023 | ||||
| Tipo | artículo de investigación |
Citas Totales
Autores Afiliación Chile
Instituciones Chile
% Participación
Internacional
Autores
Afiliación Extranjera
Instituciones
Extranjeras
This study seeks to identify the influence of the epistemic beliefs of teachers in Araucania (Chile) on the teaching of the military occupation of this region at the end of the 19th century. The research has used a qualitative methodology based on content analysis. Twenty-five history teachers from the region were interviewed. Results show that teachers manifest a criterialist vision of history and identify themselves with an interpretive teaching of this discipline. However, deficiencies are still found when they apply the historical method in the classroom. These limitations are associated with the restricted use of historical sources, the existence of a diverse and conflictive school context, and the influence of regional socio-political problems.
| Ord. | Autor | Género | Institución - País |
|---|---|---|---|
| 1 | Montanares-Vargas, Elizabeth | Mujer |
Universidad Católica de Temuco - Chile
|
| 2 | Muñoz-Labraña, Carlos | Hombre |
Universidad de Concepción - Chile
|
| 3 | Sanchez-Agusti, Maria | Mujer |
UNIV VALLADOLID - España
Universidad de Valladolid - España |
| Fuente |
|---|
| Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico |
| Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica |
| XIX en la Araucanía, de profesores de Historia y Ciencias Sociales de primer año de Enseñanza Media |
| Agradecimiento |
|---|
| Este estudio se integra en el conjunto de investigaciones vinculadas al Proyecto CONICYT/FONDECYT REGULAR N\u00B01201154: \u201CCreencias sobre el proceso de ocupaci\u00F3n militar ocurrido a fines del s XIX en la Araucan\u00EDa, de profesores de Historia y Ciencias Sociales de primer a\u00F1o de Ense\u00F1anza Media, en liceos municipales y subvencionados de esta regi\u00F3n\u201D, concedido en la convocatoria de 2020 y financiado por el Fondo Nacional de Desarrollo Cient\u00EDfico y Tecnol\u00F3gico (FONDECYT) del Gobierno de Chile. |