Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Resignification of the concept of linear inequality through graphic argumentation. The case of the noise emission norm
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85105873669
DOI
Año 2021
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The objective of this research was to analyze the construction of mathematical knowledge associated with the linear inequalities that Chilean students carried out through graphic argumentation, in a modeling process framed in the Socioepistemological Theory of Educational Mathematics. To fulfill this objective, the methodology was qualitative and consisted of a case study in which 28 Chilean 12th grade students participated in a classroom situation where a modeling process was applied through the use of a mobile phone application called Sound Analyzer that designs graphs of a sound in decibels according to time. The students described the number of decibels of a certain song and identified the time intervals in which that song exceeded the number of decibels established by regulation by the Ministry of the Environment of Chile. As a result of the investigation, it was found that the students were able to generate, in a modeling process and through graphic argumentation, a resignification of mathematical knowledge associated with linear inequalities.

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Lemus-Cortez, Neemias - Colegio Don Bosco - Chile
2 Gaete-Peralta, Claudio - Universidad Bernardo O'Higgins - Chile
3 Huincahue, Jaime - Universidad Católica del Maule - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.