Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



School Leadership during a Crisis. The Case of two Chilean High Schools after 27F Liderazgo Escolar en Tiempos de Crisis. El Caso de dos Liceos del Centro Sur de Chile después del 27F
Indexado
WoS WOS:000378644800003
Scopus SCOPUS_ID:85061261413
DOI 10.15366/REICE2016.14.2.003
Año 2016
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This paper aims to identify effective school leadership and management practices during a crisis period. We define crisis as a change of great intensity which produces a school operation imbalance within the organization and with its surrounding environment. We are particularly concerned about those practices that allow coping with the context of adversity and keeping normal operation. In order to identify those practices, we conducted a case study of two high schools that were highly affected by the Chilean massive earthquake on February 2010, the sixth largest in the world ever recorded. These schools were monitored for four years using mixed methods, including interviews, focus groups, surveys, projective techniques and secondary information review. As a result, we identify three main effective strategies: a) ensuring a focus on pedagogy despite all the other concerns; b) empowering others to distribute leadership and spread the school community support, promoting wider participation of the entire school community including parents and students; and c) ensuring permanent formal communication to the entire community in order to reduce anxiety and avoid misunderstandings. Additionally, when available, it is important to be open for external support despite the risk of showing internal weaknesses.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sociology And Political Science
Cultural Studies
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Pascual, Javier Hombre Ctr Innovac Educ Fdn Chile - Chile
Fundación Chile - Chile
1 Pascual, Javier - Fundación Chile - Chile
2 Larraguibel, Denis Hombre Ctr Innovac Educ Fdn Chile - Chile
Fundación Chile - Chile
2 Larraguibel, Denis - Fundación Chile - Chile
3 Zenteno, Daniela Mujer Ctr Innovac Educ Fdn Chile - Chile
Fundación Chile - Chile
3 Zenteno, Daniela - Fundación Chile - Chile
4 Guarda, Francisca Mujer Ctr Innovac Educ Fdn Chile - Chile
Fundación Chile - Chile
4 Guarda, Francisca - Fundación Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.