Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Make the familiar strange: analysis of a teaching exercise regarding the beliefs and conceptions that teachers who teach science classes have about their pedagogical work Hacer de lo familiar extraño: análisis de un ejercicio docente respecto a las creencias y concepciones que profesoras y profesores que enseñan ciencias tienen sobre su labor pedagógica
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85124501705
DOI 10.4067/S0718-07052021000300027
Año 2021
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The literature regarding the beliefs and conceptions that teachers have about their pedagogical practices is vast, both nationally and internationally, however, in the Chilean context, there are still some aspects to be known, particularly in the field of teaching and science learning where literature is almost non-existent. The present qualitative study analyzed 28 testimonies of teachers who teach science classes in the Los Ríos Region, to know the perception that have of their own pedagogical practices through an exercise called estrangement, in which had to explain to an extraterrestrial entity that did not know the work of a teacher, what their teaching profession consisted of and what it meant for them. The content analysis revealed that their conceptions vary between a traditional pole of teaching and an innovative pole based on a constructivist approach to education. The results demonstrate a more constructivist than behavioral conception of teaching, showing in turn that there is collaborative work within the educational community

Revista



Revista ISSN
Estudios Pedagogicos 0716-050X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Fernández, Marta Silva - Universidad Austral de Chile - Chile
2 Pacheco, Jennifer Diana Brito - Universidad Austral de Chile - Chile
3 López, Paulina Danisa Larrosa - Universidad Austral de Chile - Chile
4 Müller, Paulina Constanza Sanzana - Colegio Gracia y Paz - Chile
5 Püschel, Tamara Busquets Mujer Universidad Austral de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.