Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



When civic knowledge matters but is not enough: The role of classroom climate and citizenship self-efficacy on different facets of civic engagement
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85152736742
DOI 10.1386/CTL_00113_1
Año 2023
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The global need to reverse political disaffection has motivated researchers to seek ways of fostering citizenship engagement. This study focuses on the role adolescents’ citizenship self-efficacy plays in linking civic knowledge and classroom climate to civic engagement. We use data from 4838 Chilean students (Mage = 14.16) who participated in the International Civic and Citizenship Study (ICCS). Using structural equation modelling, a mediational model with multilevel clustering showed that civic knowledge positively affects formal participation, but not civil participation, while an open classroom climate increases both forms of engagement during adolescence. Citizenship self-efficacy mediates the relation between classroom climate and both types of participation. We discuss the implications of these findings for the design citizenship education curricula for youth who live in contexts of inequality.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Paula Luengo Kanacri, B. Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 Jimenez-Moya, Gloria Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
3 MIRANDA-FUENZALIDA, DANIEL ANDRES Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
4 Marinovic, Alejandra - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Universidad Adolfo Ibáñez - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by ANID/FONDECYT 1160151. Bernadette Paula Luengo Kanacri, Gloria Jiménez-Moya and Daniel Miranda were partially funded by the Interdisciplinary Center for Social Conflict and Cohesion Studies, COES, GRANT: ANID/FONDAP 15130009. Daniel Miranda was supported by the Chilean Government through ANID/FONDECYT 11190508. Alejandra Marinovic was supported by the Chilean Government through FONDECYT project 1171448.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.