Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The Machuca experience: A retrospective case study of school-based socio-economic integration
Indexado
WoS WOS:001003707900001
Scopus SCOPUS_ID:85158885373
DOI 10.1016/J.IJEDUDEV.2023.102790
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This paper explores the experiences of former low-income children that, in the late 1960 s and early 1970 s, were integrated into Saint George's College, an elite private school in Santiago, Chile. Using a primarily qualitative, retrospective case study design, we focus on the experiences and perceptions of former students to explore lessons from this evocative case study of socio-economic integration. Findings point to key situational differences in low-income students’ integration experiences and sense of belonging. Heterogenous experiences ranged from negative, such as bullying, discrimination, and experiences that deepened class-based identities, to experiences of support, inclusion, and friendship. Factors affecting the level and nature of integration experiences are considered in relation to contact theory and refinements to the theory are proposed to account for developmental differences in integration experiences.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sociology And Political Science
Education
Development
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 D'Agostino, T. J. - University of Notre Dame - Estados Unidos
UNIV NOTRE DAME - Estados Unidos
2 Madero, Cristobal Hombre University Alberto Hurtado - Chile
Universidad Alberto Hurtado - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.