Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Neuromyth prevalence in university academics in chile Prevalencia de neuromitos en académicos universitarios de Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85117350116
DOI 10.46997/REVECUATNEUROL30200026
Año 2021
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: A neuromyth is an interpretation error derived from a misunderstanding or mistaken belief about scientific findings, being frequent in educational contexts, but also in the area of neurology and other neurosciences. This research aimed to determine the prevalence of neuromyths among Chilean university scholars. Methodology: Quantitative, non-experimental, cross-sectional study. The instrument used was the Neuromyth Prevalence Questionnaire, Spanish version. The sample considered 64 scholars from six Chilean universities. Results: Among university teachers of education careers, four neuromyths had a prevalence higher than 70% in the items related to the relevance of the stimuli in the preschool stage and that individuals learn better when they receive information according to a learning style (visual, auditory or kinesthetic, VAK). Conclusions and Recommendations: In conclusion, there is a high prevalence of neuromyths among the Chilean university scholars studied. As a challenge of scholar performance, they should adequately disseminate neuroscience research, as this impacts student training and their professional future. Furthermore, the awareness about neuromyths that prevail among them will allow us to address the dismissal of misconceptions that have lasted for a long time in the complex scenario of the interaction between educational sciences and neurosciences.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Neurology (Clinical)
Neurology
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Flores Ferro, Elizabeth Mujer Universidad Bernardo O'Higgins - Chile
2 Cid, Fernando Maureira Hombre Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile
3 Cárdenas-Begazo, Sonia - Universidad Bernardo O'Higgins - Chile
4 Escobar-Ruiz, Natalia - Universidad Bernardo O'Higgins - Chile
5 Cortés Cortés, Manuel Enrique Hombre Universidad Bernardo O'Higgins - Chile
6 Hadweh-Briceño, Marcelo - Universidad Internacional SEK - Chile
7 González-Flores, Patricia - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
8 Koch-Alegría, Thomas - Universidad Bernardo O'Higgins - Chile
9 Soto-Jordan, Neda - Universidad Bernardo O'Higgins - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.