Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Sources of Information That Guide the Pedagogical Work of Early Childhood Educators: An Exploratory Study in Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85160451528
DOI 10.5430/JCT.V12N1P162
Año 2023
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The following article is a qualitative study that identifies the types of sources accessed by early childhood educators in their search for information to guide their pedagogical decisions regarding classroom problems. Previous study was centered on the understanding that teaching is a demanding and complex exercise, exposed to multiple problems, where the sources of information used by the educators can be a way to understand the ways in which they inform themselves when facing unexpected problems. The research is based on the interpretative-comprehensive paradigm, with a qualitative methodology, which included 22 semi-structured interviews with practicing kindergarten educators, with a minimum of one year of experience in the Maule Region, Chile. The findings of the study indicate that non-written sources such as other professionals, colleagues and family were the most reported by the participants as sources of information to help them understand their classroom problems, emphasizing that the relationship with others is fundamental, highlighting the importance of interdisciplinary work and recognizing their professional limits.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Sepúlveda-Vallejos, Sergio Andrés - Universidad Católica del Maule - Chile
2 Almonacid-Fierro, Aquiles Alejandro - Universidad Católica del Maule - Chile
3 Montoya-Grisales, Noelva Eliana - Universidad de san Buenaventura, Bogota - Colombia
4 Valdebenito, Karla - Universidad Católica del Maule - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
We thank the early childhood educators for their participation in the interviews, for their time and willingness to participate in the research, and ANID for the funds allocated through the National Doctoral Grant Folio 21210173.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.