Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



"So, We Can't Play": Limitations to Play at School in Periods of Educational Transition in Chile
Indexado
WoS WOS:000955354800001
Scopus SCOPUS_ID:85151087826
DOI 10.3390/EDUCSCI13030317
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Based on a reflection on the tensions between play, education, and learning in early childhood, this article aims to identify and analyze the factors that limit or negatively condition the possibilities for play at school during the transition between early childhood education and primary education in Chile. The study was conducted in four Chilean schools, with the transition levels of Chilean early childhood education (children aged 4 and 5) and the first two levels of primary education (children aged 6 and 7). Based on an ethnographic approach, we combined 22 ethnographic observation days spread over two consecutive years and 59 interviews of various types with children, educators, and parents. The results show structural and material limitations on school play that mainly affect children in primary education. Beyond, factors associated with routines, indications, and statements governing functioning and participation in this level tend to limit or prevent play, often considered a "non-legitimate" activity. Conclusions highlight the potentialities that children's restricted or resisted play can present in terms of learning.

Revista



Revista ISSN
Education Sciences 2227-7102

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Computer Science Applications
Education
Developmental And Educational Psychology
Public Administration
Computer Science (Miscellaneous)
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Rupin, Pablo - Universidad de O`Higgins - Chile
Universidad de O’Higgins - Chile
2 Muñoz, Carla Mujer Universidad Católica del Maule - Chile
3 Jadue-Roa, Daniela - Universidad de O`Higgins - Chile
Universidad de O’Higgins - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
PIA-CONICYT
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Ministerio de Educacion, Gobierno de Chile
FONIDE

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Funding from FONIDE—MINEDUC Chile, Project number FX11651 is gratefully acknowledged. Funding from FONDECYT POSTDOCTORADO Project 3170601 is gratefully acknowledged. Funding from PIA-CONICYT Basal Funds for Centers of Excellence Project FB0003 is gratefully acknowledged.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.