Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Design and Validation of a Classroom Observation Instrument to Evaluate the Quality of Mathematical Activity from a Gender Perspective
Indexado
WoS WOS:000960166700001
Scopus SCOPUS_ID:85151073896
DOI 10.3390/EDUCSCI13030266
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This study aimed to design and validate an instrument as a guideline for classroom observation and analysis of teaching-learning process in mathematics. The instrument considers 3 dimensions and 16 subdimensions with a gender perspective. A content validity process by eight expert judges is presented, built from a dialectical work between theory and empirical evidence from more than 100 classes observed and recorded on video from 19 educational centers. The degree of agreement between experts was determined with Fleiss Kappa and Kendall coefficients. Experts' judgement scored each dimension from 1 to 3. Globally, an almost perfect strength of agreement was obtained in 6 of 16 dimensions with x(-)>2.5, and in the other 10 dimensions, a strength of agreement was obtained between moderate and almost perfect, 2,14=x(-)=2,5. Fleiss Kappa coefficients were highest in relevance and clarity, ? = 0.425, 95% CI [0.344, 0.506], p < 0.001 and, ? = 0.461, 95% CI [0.375, 0.548], p < 0.001, respectively. Moreover, the degree of clarity, coherence, sufficiency, and relevance was statistically moderately agreed upon in their assessments, with an overall Kendall's W = 0.489, p < 0.001.

Revista



Revista ISSN
Education Sciences 2227-7102

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Computer Science Applications
Education
Developmental And Educational Psychology
Public Administration
Computer Science (Miscellaneous)
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Salfate, Lorena Espinoza - Universidad de Santiago de Chile - Chile
1 ESPINOZA-SALFATE, LORENA BEATRIZ Mujer Universidad de Santiago de Chile - Chile
2 Guerrero, Gonzalo R. Hombre UCL - Reino Unido
UCL Institute of Education - Reino Unido
3 Farre, Joaquim Barbe - Universidad de Santiago de Chile - Chile
3 BARBE-FARRE, JOAQUIM Hombre Universidad de Santiago de Chile - Chile
4 Salinas, Felipe Marquez - Universidad de Santiago de Chile - Chile
4 Márquez Salinas, Felipe - Universidad de Santiago de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universidad de Santiago de Chile
Departamento de Investigaciones Científicas y Tecnológicas, Universidad de Santiago de Chile
Universidad de Santiago de Chile through DICYT project (2019)

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This research was funded by Universidad de Santiago de Chile through DICYT project 031933es (2019).
This research was funded by Universidad de Santiago de Chile through DICYT project 031933es (2019).
This research was funded by Universidad de Santiago de Chile through DICYT project 031933es (2019).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.