Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



After-school sports programmes and social inclusion processes in culturally diverse contexts: Results of an international multicase study
Indexado
WoS WOS:000962991300001
Scopus SCOPUS_ID:85152062309
DOI 10.3389/FPSYG.2023.1122362
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This research aimed to understand the role of after-school sports programs in social inclusion processes in culturally diverse contexts through a multicase study within two locations. The first location was in Spain where immigrant and Spanish students were enrolled, and the other was in Chile with Mapuche-Huilliche students, immigrant and Chilean students. The implemented programs at both sites were similar in their educational focus on socio-educational values, and teaching models (hybridization of teaching games for understanding and cooperative learning) that enhance social inclusion. Using individual and group interviews with teachers, sports coordinators, parents, and students, a qualitative approach was used to identify the factors that facilitate or hinder the social inclusion processes. In addition, the researchers used qualitative observations of the programs over six months using "notes logbook" to record their impressions during the observation process. Results indicated that the implemented sports programs successfully facilitated social inclusion processes, enabling the development of interpersonal skills and relationships between students from different cultural backgrounds. The previous training and experiences of teachers in culturally diverse contexts, and incorporation of traditional sporting games from all cultures, seems to be an important facilitator factor for the inclusion potential of the implemented programs.

Revista



Revista ISSN
Frontiers In Psychology 1664-1078

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Multidisciplinary
Scopus
Psychology (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Carter-Thuillier, Bastian - Univ Lagos - Chile
Universidad Católica de Temuco - Chile
Universidad de Los Lagos - Chile
2 Lopez-Pastor, Victor - UNIV VALLADOLID - España
Universidad de Valladolid - España
3 Gallardo-Fuentes, F. Hombre Univ Lagos - Chile
Universidad de Los Lagos - Chile
4 Carter-Beltran, J. Hombre Univ Lagos - Chile
Universidad de Los Lagos - Chile
5 Fernandez-Balboa, Juan-Miguel - UNIV AUTONOMA MADRID - España
Universidad Autónoma de Madrid - España
6 Delgado-Floody, Pedro Hombre Universidad de La Frontera - Chile
UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España
7 Grimminger-Seidensticker, Elke - Paderborn Univ - Alemania
Universität Paderborn - Alemania
Paderborn University - Alemania
8 Sortwell, Andrew Hombre Univ Notre Dame Australia - Australia
Excelsia Coll - Australia
University of Notre Dame Australia - Australia
Excelsia College - Australia
The University of Notre Dame Australia - Australia

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
National Radio Research Agency
Universidad de Granada/Ministerio de Universidades y Fondos Next Generation de la Union Europea
FONDECYT-ANID project (National Agency of Research)

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Funding This manuscript is associated with FONDECYT-ANID project (National Agency of Research) (No. 11201036): "Teacher training for migration contexts: an action-research proposal for development of intercultural competence in Physical Education students (original name in Spanish language: Formacion de profesores para contextos de inmigracion: una propuesta de investigacion-accion participativa para el desarrollo de la competencia intercultural en estudiantes de Educacion Fisica)". The postdoctoral researcher Pedro Delgado-Floody had a contract through the program "Recualificacion del Profesorado Universitario and Modalidad Maria Zambrano", Universidad de Granada/Ministerio de Universidades y Fondos Next Generation de la Union Europea.
This manuscript is associated with FONDECYT-ANID project (National Agency of Research) (No. 11201036): “Teacher training for migration contexts: an action-research proposal for development of intercultural competence in Physical Education students (original name in Spanish language: Formación de profesores para contextos de inmigración: una propuesta de investigación-acción participativa para el desarrollo de la competencia intercultural en estudiantes de Educación Física)”. The postdoctoral researcher Pedro Delgado-Floody had a contract through the program “Recualificación del Profesorado Universitario and Modalidad María Zambrano”, Universidad de Granada/Ministerio de Universidades y Fondos Next Generation de la Unión Europea.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.