Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Lessons learned from an engineering doctoral program created in the developing countries context
Indexado
WoS WOS:000972696900009
Scopus SCOPUS_ID:85149513380
DOI 10.1109/ICACIT56139.2022.10041511
Año 2022
Tipo proceedings paper

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Several universities have shown significant progress in the implementation of educational models oriented by competencies and learning outcomes in undergraduate training programs. Similarly, it has been also necessary to advance in the curricular innovation of graduate programs but with an incipient orientation to the industrial sector. Thus, this paper provides a synthesis of the process of curriculum design of a doctorate program in engineering, as a consortium initiative of three very prestigious Chilean public universities (La Frontera, Bío-Bío, and Talca), where the main emphasis of this program was put on the industry, as a way to contribute to the increase of R&D in developing countries. As a result, this paper seeks to present an engineering doctoral program implemented in a developing country, and which have been the most important lessons learned from its creation until today.

Revista



Revista ISSN
978-1-6654-9278-2

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 FORCAEL-DURAN, ERIC Hombre Universidad del Bío Bío - Chile
2 AVILA-BARRERA, ANDRES IGNACIO Hombre Universidad de La Frontera - Chile
3 TENREIRO-LEIVA, CLAUDIO FABIAN Hombre Universidad de Talca - Chile
4 IEEE Corporación

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universidad de La Frontera
Universidad del Bío-Bío
Universidad de Talca
Universidad de Talca, Chile
Corporación de Fomento de la Producción
Universidad de La Frontera, Universidad del Bío-Bío
Chilean program "Ingenieria 2030"

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The authors want to acknowledge the support provided by the Universidad de La Frontera, Universidad del Bío-Bío, and Universidad de Talca, Chile, along with the Chilean program "Ingeniería 2030"endorsed by CORFO.
The authors want to acknowledge the support provided by the Universidad de La Frontera, Universidad del Bio-Bio, and Universidad de Talca, Chile, along with the Chilean program "Ingenieria 2030" endorsed by CORFO.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.