Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



THIRD SPACE: MODEL OF MATHEMATICAL TASKS WITH CULTURAL RESPONSIBILITY FROM THE INDIGENOUS CONTEXTS
Indexado
WoS WOS:000976763600004
Scopus SCOPUS_ID:85164020221
DOI 10.12802/RELIME.22.2523
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The mathematics teaching in indigenous contexts often ignores the mathematical knowledge and teaching styles of the communities, positioning the western school domain. The consequences of this, merit formulating a proposal that is raised from indigenous peoples, so this research builds a model of mathematical tasks with cultural responsibility (MTCR) from the Mapuche context in three indigenous territories of Chile and their respective schools. The work with each establishment and its family context is carried out under the research cycles and the participatory action research process, from which a modelo MTCR is configured with mathematical artifacts, objectives, activities and class management as a founding structures of a third space integrated in a parallel dialogical way between local and school culture.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Huencho, Anahí - Universidad Católica de Temuco - Chile
2 Chandia, Eugenio Hombre Universidad de Concepción - Chile
3 Rojas, Francisco Hombre UNIV AUTONOMA BARCELONA - España
Universitat Autònoma de Barcelona - España
4 Williamson, Guillermo Hombre Universidad de La Frontera - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
CONICYT-PFCHA
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica
Fondo de Financiamiento de Centros de Investigación en Áreas Prioritarias
Horizon 2020 Framework Programme
Doctorado Nacional
European Union?s Horizon 2020 research and innovation programme under the Marie Sk?odowska-Curie GA

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This article was elaborated in the context of INCASI Network, a European project that has received funding from the European Union?s Horizon 2020 research and innovation programme under the Marie Sk?odowska-Curie GA No 691004 and coordinated by Dr. Pedro L?pez -Rold?n. This article reflects only the author?s view and the Agency is not responsible for any use that may be made of the information it contains.
This article was elaborated in the context of INCASI Network, a European project that has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under the Marie Skłodowska-Curie GA No 691004 and coordinated by Dr. Pedro López-Roldán. This article reflects only the author’s view and the Agency is not responsible for any use that may be made of the information it contains.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.