Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Sounds Pleasantness Ratings in Autism: Interaction Between Social Information and Acoustical Noise Level
Indexado
WoS WOS:000978301600002
Scopus SCOPUS_ID:85153744367
DOI 10.1007/S10803-023-05989-6
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



A lack of response to voices, and a great interest for music are part of the behavioral expressions, commonly (self-)reported in Autism Spectrum Disorder (ASD). These atypical interests for vocal and musical sounds could be attributable to different levels of acoustical noise, quantified in the harmonic-to-noise ratio (HNR). No previous study has investigated explicit auditory pleasantness in ASD comparing vocal and non-vocal sounds, in relation to acoustic noise level. The aim of this study is to objectively evaluate auditory pleasantness. 16 adults on the autism spectrum and 16 neuro-typical (NT) matched adults rated the likeability of vocal and non-vocal sounds, with varying harmonic-to-noise ratio levels. A group by category interaction in pleasantness judgements revealed that participants on the autism spectrum judged vocal sounds as less pleasant than non-vocal sounds; an effect not found for NT participants. A category by HNR level interaction revealed that participants of both groups rated sounds with a high HNR as more pleasant for non-vocal sounds. A significant group by HNR interaction revealed that people on the autism spectrum tended to judge as less pleasant sounds with high HNR and more pleasant those with low HNR than NT participants. Acoustical noise level of sounds alone does not appear to explain atypical interest for voices and greater interest in music in ASD.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Developmental
Psychology, Development
Scopus
Developmental And Educational Psychology
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Michel, Lisa - CHRU Tours - Francia
Centre Hospitalier Regional et Universitaire de Tours - Francia
Imagerie et Cerveau (iBrain) - Francia
2 Ricou, Camille - CHRU Tours - Francia
Centre Hospitalier Regional et Universitaire de Tours - Francia
Imagerie et Cerveau (iBrain) - Francia
3 Bonnet-Brilhault, Frederique Mujer Univ Tours - Francia
CHRU Tours - Francia
Imagerie et Cerveau (iBrain) - Francia
Centre Hospitalier Regional et Universitaire de Tours - Francia
4 Houy-Durand, Emannuelle - Univ Tours - Francia
CHRU Tours - Francia
Imagerie et Cerveau (iBrain) - Francia
Centre Hospitalier Regional et Universitaire de Tours - Francia
5 Latinus, Marianne Mujer CHRU Tours - Francia
Universidad Diego Portales - Chile
Centre Hospitalier Regional et Universitaire de Tours - Francia
Imagerie et Cerveau (iBrain) - Francia

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondation John Bost individualisee Recherche (RESAU project)
Fondation John Bost individualisée Recherche

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Grant from the Fondation John Bost individualisee Recherche (RESAU project).
Grant from the Fondation John Bost individualisée Recherche (RESAU project).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.