Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Epistemological tensions in Physical Education. The case of conceptual exclusion in the disciplinary standards for teacher training in Chile Tensiones epistemológicas en Educación Física. El caso de la exclusión conceptual en los estándares disciplinares para la formación docente en Chile
Indexado
WoS WOS:000986675300001
Scopus SCOPUS_ID:85160548129
DOI 10.47197/RETOS.V49.96419
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Epistemological tensions usually occur due to different interpretations of topics that are part of a disciplinary field, which would also occur in Physical Education. This would require broad dialogues that make tensions visible to generate a study and an epistemological positioning that can contribute to the discipline. The first objective of this essay is to understand some epistemologi-cal tensions around Physical Education. And, as a second objective, to analyze some conceptual exclusions in the disciplinary stand-ards of Physical Education for initial teacher training in Chile. In the development, some examples of conceptual exclusions in Physi-cal Education are presented. Subsequently, the philosophical discussion on the validity of the concepts that allude to the physical dimension of the human being is presented, where there are those in favor and against excluding them epistemologically. It continues with a comparison of the 2014 and 2021 guiding standards of the Physical Education Pedagogy careers in Chile, where it is highlight-ed that some terms have been excluded, such as physical activity. It is concluded that these exclusions are not consistent with the curricular bases of Physical Education and Health of the school environment. Neither are they consistent with the presence of these terms in the specialized language of the discipline at the national and international level. Therefore, it would be necessary to reflect on the representativeness of those curricular decisions regarding Higher Education.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Mujica Johnson, Felipe Nicolas Hombre Universidad de Chile - Chile
2 Santander-Reveco, Ignacio Hombre Universidad Autónoma de Chile - Chile
3 Gajardo-Caceres, Pablo Hombre Universidad Autónoma de Chile - Chile
4 Concha-Lopez, Rocio - Universidad Autónoma de Chile - Chile
5 Osorio-Gonzalez, Angel - Universidad Autónoma de Chile - Chile
6 Orellana-Arduiz, Nelly - Universidad de Playa Ancha - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.