Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Conceptual Metaphors and Tacit Models in the Study of Mathematical Infinity
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85136133516
DOI 10.3991/IJET.V17I15.33271
Año 2022
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This work shows the connections between conceptual metaphors and unconscious, tacit models that benefit our understanding of mathematical infinity in the university classroom. From the perspective of cognitive linguistics, it is argued that conceptual metaphors play a key role in explaining how this mathematical concept is grounded in our experience, simultaneously providing a mechanism to address these tacit models in a more conscious way. Moreover, it is shown that conceptual metaphors can be built from the conflicting cognitive structures underlying these models, specifying obstacles and difficulties that teachers must consider when designing activities aimed at achieving an adequate understanding of mathematical infinity. This type of study allows us to improve our teaching practice, making us aware and stimulating students to become aware, to reflect on the inconsistencies of their own thoughts and intuitions regarding this mathematical concept. At the same time, it allows us to show the validity of these inconsistencies by revealing how our cognitive processes are constrained by bodily-grounded experiences determined by the complexity of our human nervous system. The use of technology would also engage students in these reflections and could also help them by fostering new ways of thinking about mathematical infinity. This perspective would be of interest in the current context of digital technology in mathematics education research.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Engineering (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Díaz-Chang, Tamara Mujer Universidad Austral de Chile - Chile
Universidad de Los Lagos - Chile
2 Arredondo, Elizabeth H. Mujer Universidad de Los Lagos - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.