Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Developing Problem-Solving Skills in Engineering through a Programming Methodology: A Team-Work Visual Approach
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85126474289
DOI
Año 2020
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Engineers are problem solvers whether they are involved in software, electronic, analytical, civil, experimental, or design work. International accreditation institutions were strong in the student outcome programs that engineering graduates must have an ability to identify, formulate, and solve engineering problems. Our work describes the experience of developing problem-solving skills in the first year of Engineering using a Programming Methodology that makes a strong emphasis on visual components and teamwork: R&G Methodology. The R&G Methodology is a methodological proposal that guides the analysis and solution of problems in a systematic way. Canvas templates allow students to write ideas while solving a problem. Students define, explore, analyze the problem, and graphically design solutions. R&G seeks the development of cognitive skills in the student, instead of mastering the syntax of a specific programming language, promoting logical-computational thinking, the decomposition of processes, the modeling of solutions, the identification and use of patterns, among others. We have to drive quasi-experimental with a sample of 70 students from Ingeniería de Sistemas and Ingeniería Electrónica. The p-value obtained in the experimental group shows that there is an improvement regarding to problem-solving skills when students work in team for solving-problems under a structured methodology. Since programming courses are part of most of the Engineering Curriculum we consider our experience could be valuable for other Engineering.

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Vidal, Elizabeth Mujer Universidad Nacional de San Agustin de Arequipa - Perú
2 Zegarra, Milagros Mujer Universidad Nacional de San Agustin de Arequipa - Perú
3 Gacitua, Ricardo Hombre Universidad de La Frontera - Chile
4 Dieguez-Rebolledo, Mauricio Hombre Universidad de La Frontera - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.