Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Conventional literacy in the school educational system and knowledge of original peoples, articulation in education Alfabetización convencional en el sistema educativo escolar y conocimientos de pueblos originarios, articulación en la enseñanza
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85107859904
DOI
Año 2020
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The subject that the bibliographic review article addresses is conventional literacy for native peoples in a postcolonial context. The objective is to investigate the implications of the articulation between ancestral knowledge and the knowledge of the school education system, for indigenous communities in the first cycle of Basic Education. The search yielded 417 articles of scientific literature in the Scopus database, from 2016 to June 2020). The articles were subjected to inclusion and exclusion criteria, for which a corpus of 40 articles, a review and a column was formed regarding the literacy implemented in indigenous peoples of the West in the first school cycle. The corpus was analyzed using the documentary-descriptive method and the PRISMA-Scr scope systematic review list. The findings show that the articulation of indigenous ancestral knowledge with the knowledge of the school educational system in the teaching of conventional literacy, promote educational achievements of students of indigenous descent in the mother tongue and also in the language imposed in the school educational system.

Disciplinas de Investigación



WOS
Humanities, Multidisciplinary
Scopus
History
Geography, Planning And Development
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Mariñanco Nahuelcura, María I. Mujer Universidad Católica de Temuco - Chile
2 Bravo Villa, Ninosca Carmen - Universidad Católica de Temuco - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.