Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Interdisciplinary pedagogical outings: didactic routes to learning in the framework of a University-School associative research
Indexado
WoS WOS:000886992800008
DOI
Año 2019
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Interdisciplinary pedagogical outings are didactic strategies that enable meaningful learning within the ideal process of knowledge construction generated in the classroom. Through them, it is possible to change the way students and teachers think about the environment that surrounds them and their roles in the construction of such knowledge. Nevertheless, it is quite common that the practices inserted within the pedagogical outings lack an articulation between the disciplines, and in turn, between the conceptual and the specific problems contextualized in the near and more distant environment. Under this background, the research project aimed to develop a methodological design for the design of interdisciplinary pedagogical outings, as an effective, collaborative, and functional learning resource for the educational project. The research opted for a qualitative approach in the search for understanding and interpretation of the processes of design and implementation of the outings with focus on student learning, in front of new ways of looking at the pedagogical scenarios. Among the main results of the research, the realization of two interdisciplinary pedagogical field trips stands out; one to the National Historical Museum and the other to the Central Bank of Chile. The study presents a methodological, didactic and curricular proposal of interdisciplinary pedagogical outings, based on a collaborative and associative research between the University and the School.

Revista



Revista ISSN
978-956-303-420-2

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Guerrero, Gonzalo R. Hombre Universidad de Santiago de Chile - Chile
2 Carrasco, Viviana Mujer Inst Super Comercio Eduardo Frei Montalva - Chile
3 Joglar, Carol Mujer Universidad de Santiago de Chile - Chile
4 Editorial Universidad de Santiago de Chile Corporación

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.