Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Care entanglements: Upholding difference through the uses of mental health diagnosis in Chilean schools
Indexado
WoS WOS:000836209200001
Scopus SCOPUS_ID:85135479125
DOI 10.1111/1467-9566.13506
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article draws upon findings from fieldwork conducted with Chilean mental health practitioners and school staff to explore how children's mental health diagnoses can be used in the school setting as a particular rationale to mobilise and convey new forms of care practices (Mol, The logic of care: Health and the problem of patient choice, 2008). Inspired by the framing of care as an interrelational, interdependent and more-than-human affair promoted by Science and Technology Studies, and drawing from conceptual tools offered by post-humanist approaches, we focus our examination on the diagnosis of attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD). Following the diagnosis since its formulation by clinicians in the public sector to its enactment in an urban school in Santiago, Chile, we explore how certain caring/uncaring practices are enacted in relation to the diagnosis, reconfiguring the classroom by incorporating (non)human actors to care for the diagnosed child. However, care is ambivalent, and the diagnosis can be put into action for other purposes as it interweaves with educational policies and other agendas. Thus, to produce policies that truly foster inclusion, attention must be given to the micropolitical level where disabilities and disorders are enacted, developing appropriate ethico-political and affective sensitivities to care accordingly.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Social Sciences, Biomedical
Sociology
Public, Environmental & Occupational Health
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Rojas Navarro, Sebastian Hombre Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
2 Alarcón-Arcos, Samanta Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
3 Prieto, Ismael Tabilo Hombre Universidad Alberto Hurtado - Chile
University Alberto Hurtado - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico (FONDECYT)
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Fondo Nacional de Desarrollo Cientifico y Tecnologico (FONDECYT), Grant/Award Number: 11190285
This work was supported by the Chilean Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (ANID), by funding granted to Fondecyt 11190285. The authors want to thank the research participants for their generosity and the reviewers’ insightful comments, which helped them to develop a better article.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.