Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Innovating social work education in Chile: addressing the UN sustainable development goals, enhancing our profession
Indexado
WoS WOS:000847469400001
Scopus SCOPUS_ID:85138002436
DOI 10.1080/02615479.2022.2115028
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article describes and analyzes the process of designing and implementing a new social work curriculum in Chile, considering the many social-justice challenges and rapid changes that the country has experienced in recent years. At the center of this new curriculum, an innovative, pedagogical strategy called 'Research and Development Nuclei' seeks to address the 17 United Nations' goals for sustainable development. This process involved social work students, faculty, agencies, and service users who worked collectively to generate a more inclusive and effective way to transform social problems in Chile and, potentially, other parts of Latin America. This article summarizes part of the history of the social work profession in Chile; describes some of the current characteristics of the social context, currently flagged by overlapped inequalities and high levels of mistrust toward institutions. In this context, we provide some examples of how the 'Research and Development Nuclei', our flagship innovation, are working to address some of the Global Goals as well as some shortcomings from the traditional way social work has been taught in the country. Finally, we discuss some limitations and challenges of this new model in order to consolidate its innovative character in social work education in Chile.

Revista



Revista ISSN
Social Work Education 0261-5479

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 SANHUEZA-OLIVARES, GUILLERMO Hombre Loyola Univ - Estados Unidos
Loyola University of Chicago - Estados Unidos
Loyola University Chicago - Estados Unidos
2 Matus-Sepulveda, Teresa Mujer Universidad de Chile - Chile
3 Moreno, Jenny Mujer Universidad de Concepción - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.