Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Intercultural Education: An Alternative to Monocultural Education in a Mapuche Context
Indexado
WoS WOS:000911770800001
DOI 10.7770/CUHSO-V32N2-ART2502
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Monocultural education is presented as a dominating and reductive approach to the indigenous knowledge. Overcoming this approach requires a position of epistemological pluralism in education, which breaks the asymmetries inherited from the colonial matrix of power. The objective of this article is to discuss the role of intercultural education, as an alternative and decolonial approach to Western monocultural education in the Mapuche context. To achieve this, we carried out an international, Latin American and national literature, review. First, we describe the principles of indigenous Mapuche education as alternative epistemic principles for Western education. Second, we conceptualize monocultural education as the dominant approach to current schooling. Third, as a proposal, we suggest the need for a decolonial turn, moving from a monocultural education to an intercultural education based on three key ideas: the raising of a critical discourse on monocultural education; the promotion of an education based on a liberating philosophy; and the building of an intercultural education system from the South. We conclude that, although monocultural education is still valid and indigenous knowledge keeps in a subordinate condition, there is an urgent need for a decolonial turn in education, which implies the prompt adoption of a dialogue of knowledge between classes, ethnic groups and nationalities, through a Latin American project that transforms the hierarchical relationship of knowledge, in a pluralistic and contextualized, intercultural and inter epistemic vision.

Revista



Revista ISSN
Cultura Hombre Sociedad 0716-1557

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Anthropology
Social Issues
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Applied Social Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Quezada-Carrasco, Patricio Hombre Universidad Católica de Temuco - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.