Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Singleton consonant onset acquisition in monolingual Granada Spanish-speaking preschoolers with typical versus protracted phonological development: Impacts of word structure and feature constraints
Indexado
WoS WOS:000922457400001
Scopus SCOPUS_ID:85211829662
DOI 10.1017/S0305000922000666
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



While consonant acquisition clearly requires mastery of different articulatory configurations (segments), sub-segmental features and suprasegmental contexts influence both order of acquisition and mismatch (error) patterns (Berube, Bernhardt, Stemberger & Ciocca, 2020). Constraints-based nonlinear phonology provides a comprehensive framework for investigating the impact of sub- and suprasegmental impacts on acquisition (Bernhardt & Stemberger, 1998). The current study adopted such a framework in order to investigate these questions for Granada Spanish. Single-word samples of monolingual preschoolers in Granada (29 typically developing; 30 with protracted phonological development) were transcribed by native Spanish speakers in consultation with an international team. Beta regression analyses showed significant effects of age, developmental group, and word structure variables (word length, stress, position of consonants and syllables within the word); salience, markedness and/or frequency across the phonological hierarchy accounted for many patterns. The study further demonstrates the impacts of sub- and suprasegmental constraints of the phonological system on consonant acquisition.

Revista



Revista ISSN
Journal Of Child Language 0305-0009

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Linguistics
Psychology, Experimental
Psychology, Developmental
Psychology, Development
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Bernhardt, Barbara May Mujer UNIV BRITISH COLUMBIA - Canadá
The University of British Columbia - Canadá
2 Raymond, Gabriela Mujer UNIV BRITISH COLUMBIA - Canadá
2 Raymond, Gabriela - The University of British Columbia - Canadá
3 Avila, Carmen Mujer UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España
4 Caceres, Pablo Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
5 Carballo, Gloria Mujer UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España
6 Fresneda, Dolores Mujer UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España
7 Mendoza, Edgar Hombre UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España
8 Hoang, Karen Mujer UNIV BRITISH COLUMBIA - Canadá
8 Hoang, Karen - The University of British Columbia - Canadá
9 Liu, Lydia Mujer UNIV BRITISH COLUMBIA - Canadá
9 Liu, Lydia - The University of British Columbia - Canadá
10 Munoz, Juana Mujer UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España
11 PEREZ-HERRERA, DENISSE - Universidad de Valparaíso - Chile
12 Stemberger, Joseph Paul Hombre UNIV BRITISH COLUMBIA - Canadá
The University of British Columbia - Canadá

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Social Sciences and Humanities Research Council of Canada
Junta de Andalucia in Spain

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
We thank the children, families and research assistants. Thank you also to the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada grant 410-2009-0348 and the Junta de Andalucia in Spain, Grupo Hum-605, Logopedia Experimental y Aplicada [Experimental and applied speech-language pathology].

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.