Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Indicators of Creativity in School Natural Sciences Textbooks for Chilean Primary Education
Indexado
WoS WOS:000931690800001
DOI 10.14483/23448350.19804
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The aim of this research was to analyze the performan-ce indicators of the cognitive ability creating, indica-tors that are promoted in the educational activities of the textbooks of Natural Sciences of the Seventh and Eighth grade of Chilean primary Education. The type of research was descriptive, and, through multi-methods, quantitative and qualitative elements were integrated to respond to the purpose of the study. The data was collected using a scheme of a priori categories, based on indicators of creativity, which definitions were built from the literature review. The results show that, among the indicators of creating, the most frequent are elabo-rating and designing (19.23%); and that in all the the-matic units present in the school textbooks, there are educational activities that promote the cognitive ability to create, although its registration frequency fluctuates between 5.26% and 15.38%. In conclusion, in the Na-tural Sciences textbooks, cognitive skills of the creating level are promoted; however, the frequency is low and insufficient for students to generate ideas, provide solu-tions and formulate proposals.

Revista



Revista ISSN
Revista Cientifica 0124-2253

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education, Scientific Disciplines
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Villalobos-Claveria, Alejandro Hombre Universidad de Concepción - Chile
2 Sepulveda-Obreque, Alejandro Hombre Universidad de Los Lagos - Chile
3 Diaz-Leyicoy, Danilo Hombre Universidad Católica del Maule - Chile
4 Opazo-Salvatierra, Margarita Mujer Universidad de Playa Ancha - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.