Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



INFORMATION THAT PUTS INTO PLAY THE TASKS IN THE TEXTBOOKS, CHILEANS OF NATURAL SCIENCES INFORMAÇÕES QUE COLOCAM EM JOGO AS TAREFAS NOS TEXTOS ESCOLARES DE CIÊNCIAS NATURAIS DE CHILE INFORMACIÓN QUE PONEN EN JUEGO LAS TAREAS EN LOS TEXTOS ESCOLARES CHILENOS DE CIENCIAS NATURALES
Indexado
WoS WOS:000910924700004
Scopus SCOPUS_ID:85146380390
DOI
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The aim of study was the teaching tasks, that is, the way in which a certain information processing is structured and becomes an experience for students. Consequently, the objective was to classify, according to the characteristics of the information they put into play, the teaching tasks that underlie the questions of the official school texts, of the student, of Natural Sciences of seventh and eighth year of primary education of Chile. The analysis of these was carried out, considering as a basis the taxonomic scheme for schoolwork, proposed by Cañal de León (2000), classified into three types: tasks at obtaining and mobilizing information, elaborating or transforming information and communicating information. The results show that in the questions present in the texts, all types of teaching tasks related to the characteristics of the information underlie. Tasks aimed at obtaining or mobilizing information 44.8% in seventh and 45.6% in eighth; tasks aimed at elaborating or transforming information 37.7% in seventh and 36.9% in eighth, and tasks aimed at communicating information 17.48% in seventh and 17.39% in eighth grade. It is concluded that the teaching tasks, for the most part, are directed to the mode of information processing, linked to obtaining data in personal, bibliographic and audiovisual sources, corresponding to the most elementary of the teaching tasks. Those tasks of higher level, also called elaborative, transformative and communication, those that activate more complex cognitive processes, are developed to a lesser extent.

Revista



Revista ISSN
Interciencia 0378-1844

Disciplinas de Investigación



WOS
Ecology
Scopus
Multidisciplinary
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Salvatierra, Margarita Opazo Mujer Universidad de Playa Ancha - Chile
1 Salvatierra, Margarita Opazo Mujer Universidad de Playa Ancha - Chile
2 Obreque, Alejandro Sepúlveda Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Universidad de Los Lagos - Chile
2 Obreque, Alejandro Sepulveda Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Universidad de Los Lagos - Chile
3 Clavería, Alejandro Villalobos Hombre Universidad de Concepción - Chile
Facultad de Educación - Chile
3 Claveria, Alejandro Villalobos Hombre Universidad de Concepción - Chile
Facultad de Educación - Chile
4 Peña-Toncoso, Sebastián Hombre Universidad de Los Lagos - Chile
Universidad Austral de Chile - Chile
Universidad Internacional SEK - Chile
Univ SEK Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.