Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Teaching indigenous languages in early childhood: the case of the indigenous language educator in Chile
Indexado
WoS WOS:000929066100001
Scopus SCOPUS_ID:85147762400
DOI 10.1080/13670050.2023.2172997
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article critically examines bilingual, intercultural education policies and practices in the context of the implementation of these policies in early childhood education. Specifically, it seeks to provide ethnographic background on the incorporation of Indigenous communities into preschools, through the participation of the Indigenous Culture and Language Educator (ELCI in Spanish) for language teaching. The analysis stems from an ethnographic study carried out in an alternative intercultural preschool, located in the Araucanía Region, Chile, which teaches Mapudungun (the language of the Mapuche people). Among the main results, we found: (a) appreciation for the work of the ELCI (b) expression of the Mapuche culture through acting, (c) precarious intercultural education, and (d) disconnection with Mapuche communities. We conclude with recommendations for educational policies in Chile, and suggestions for future nationwide research and connection to the global context.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Language & Linguistics
Linguistics
Scopus
Language And Linguistics
Linguistics And Language
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Becerra-Lubies, Rukmini - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 Fernández, Catalina Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
3 Luna, Laura Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
4 Moya, Dayna Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo de Fomento al Desarrollo Científico y Tecnológico

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by Fondo de Fomento al Desarrollo Cientifico y Tecnologico [grant number FONDECYT/11160746].
This work was supported by Fondo de Fomento al Desarrollo Cientifico y Tecnologico [grant number FONDECYT/11160746].

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.