Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



SEP Law, PIE Law and ‘Emotional Education’:Practices of Subjection and Drifts of Gubernamentality in the Chilean School System Ley SEP, ley PIE y ‘educación emocional’: prácticas de subjetivación y derivas de la gubernamentalidad en el sistema escolar chileno
Indexado
WoS WOS:000934846900011
Scopus SCOPUS_ID:85148035919
DOI 10.14516/FDE.800
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This essay aims to present a reflection in a Foucaultian key on how the Chilean school system produces and manages subjectivities. The school is understood as an institution located in a highly neoliberal context and the psi discourse as a preferred tool for the management of this type of government and the architect of a large part of the technologies of the self which are present today in Chilean schools. In the first place, we present a reflection on the relationship between neoliberalism, government and education, to finally present a discussion of what we consider, two of the most interesting technologies of the self to be analyzed in Chilean schools, namely: 1) the silent inclusion of so-called “emotional education” in the current educational paradigm, and 2) the conflict of interests generated by the Preferential School Grant law and the law that give rise to the Integration School Program, which leads to a growing psychologization and medicalization of discomfort and difference in the classroom.

Revista



Revista ISSN
Foro De Educacion 1698-7802

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Bornhauser, Niklas Hombre Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
2 Garay-Rivera, Jose Hombre Universidad Santo Tomás - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.