Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The Mathematical Work of Chilean Secondary Teachers in the Domain of Probability
Indexado
WoS WOS:000880519600001
Scopus SCOPUS_ID:85141631744
DOI 10.1007/S42330-022-00235-0
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The objective of this qualitative research is to study the mathematical work when solving a mathematical task in the domain of probability presented by Chilean high school mathematics teachers in pre-service and in-service training. We consider as theoretical support the Mathematical Working Space model and methodological design of a collective case study, comprising of five teachers in pre-service training and eight teachers in in-service training. This research design allows us to analyze mathematical objects under semiotic, instrumental, and discursive dimensions, identifying privileged vertical planes, the paradigm applied, and the different strategies used by teachers. The task presented to the participants allows two different correct answers depending on the interpretation of the random experiment in question. Since the definition of the random experiment involved in the task is of utmost importance, according to our results, this notion was not evident in all the productions analyzed, which issue poses a challenge for the teaching and learning of probability.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education, Scientific Disciplines
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Pérez, Katherine Machuca - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
1 Machuca Perez, Katherine Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Delgadillo, Elizabeth Montoya Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Delgadillo, Elizabeth Montoya - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Agenția Națională pentru Cercetare și Dezvoltare
Fondecyt of the National Agency for Research and Development of Chile

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work has been partially funded by national doctoral grant 2019 Folio 21191607 and Fondecyt Project No. 1171744 of the National Agency for Research and Development of Chile.
This work has been partially funded by national doctoral grant 2019 Folio 21191607 and Fondecyt Project No. 1171744 of the National Agency for Research and Development of Chile.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.