Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The therapeutic relationship as a change mechanism in child psychotherapy: a qualitative study of children, parents', and therapists' views in different moments of the process (La relacion terapeutica como un mecanismo de cambio en la psicoterapia infantil: un estudio cualitativo de las perspectivas de nino/as, padres, y terapeutas en diferentes momentos del proceso)
Indexado
WoS WOS:000879712500001
Scopus SCOPUS_ID:85141648250
DOI 10.1080/02109395.2022.2127233
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The therapeutic relationship is organized triadically between children, therapists and parents, yet little research focuses on its evolution as a change mechanism integrating these perspectives. Develop a comprehensive model of the therapeutic relationship as a change mechanism in different phases of psychotherapy, from the perspective of children, parents and therapists. A grounded theory analysis integrated findings from a retrospective and a qualitative longitudinal study of the therapeutic relationship with children and parents as change factors based on semi-structured interviews and children’s drawings. Initially, therapists’ close, flexible attitude improved children’s and parents’ motivation for psychotherapy. Later, a child-centred, playful relationship fostered children’s affection and trust in the therapists, promoting emotional and socio-affective changes. Lastly, as a greater bond developed, children internalized the therapist as a significant figure, and deeper changes emerged. Parents’ changes were eased by further trust and collaboration in the relationship with the therapist, and changes in the child-parent relationship emerged. Constructing positive therapeutic relationships requires participants’ evolving dispositions. These relationships shape progressive changes in children and their parents.

Revista



Revista ISSN
Estudios De Psicologia 0210-9395

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Multidisciplinary
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 NUNEZ-AGUILERA, LUCIA ELIZABETH Mujer University Alberto Hurtado - Chile
Universidad Alberto Hurtado - Chile
2 Capella, Claudia Mujer Universidad de Chile - Chile
3 Midgley, Nick Hombre Anna Freud Centre - Reino Unido
University College London - Reino Unido
Anna Freud Natl Ctr Children & Families - Reino Unido
UCL - Reino Unido
4 KRAUSE-JACOB, MARIANE HILDEGARD Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
DOCTORADO
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
Millennium Institute for Research on Depression and Personality-MIDAP
Agenția Națională pentru Cercetare și Dezvoltare
National Agency for Research and Development (ANID)/Scholarship Program/DOCTORADO NACIONAL/2016

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was funded by the National Agency for Research and Development (ANID) / Scholarship Program / DOCTORADO NACIONAL /2016 – 21160244, and the Millennium Institute for Research on Depression and Personality-MIDAP ICS13_005. The authors thank the Center for Applied Psychology of the Faculty of Social Sciences of the University of Chile (CAPs) and the Mental Health Unit, San Joaquín Medical Center of the UC CHRISTUS Health Network, and the children, parents and therapists who participated. / Este trabajo fue financiado por la Agencia Nacional para la Investigación y el Desarrollo (National Agency for Research and Development, ANID)/Programa de Becas/DOCTORADO NACIONAL /2016 – 21160244, y el Instituto Millenium para la Investigación en Depresión y Personalidad-MIDAP ICS13_005. Los autores agradecen al Centro para la Psicología Aplicada de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Chile (CAPs) y la Unidad de Salud Mental, Centro Médico San Joaquín de la Red de Salud UC CHRISTUS, y a los niños/las niñas, los padres, y los terapeutas que participaron en los estudios.
This work was funded by the National Agency for Research and Development (ANID)/Scholarship Program/DOCTORADO NACIONAL/2016 -21160244, and the Millennium Institute for Research on Depression and Personality-MIDAP ICS13_005. The authors thank the Center for Applied Psychology of the Faculty of Social Sciences of the University of Chile (CAPs) and the Mental Health Unit, San Joaquin Medical Center of the UC CHRISTUS Health Network, and the children, parents and therapists who participated./Este trabajo fue financiado por la Agencia Nacional para la Investigacion y el Desarrollo (National Agency for Research and Development, ANID)/Programa de Becas/DOCTORADO NACIONAL/2016 -21160244, y el Instituto Millenium para la Investigacion en Depresion y Personalidad-MIDAP ICS13_005. Los autores agradecen al Centro para la Psicologia Aplicada de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Chile (CAPs) y la Unidad de Salud Mental, Centro Medico San Joaquin de la Red de Salud UC CHRISTUS, y a los ninos/las ninas, los padres, y los terapeutas que participaron en los estudios.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.