Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The EXPLORA model of citizen science at schools: design and implementation in the intercultural south of Chile O modelo EXPLORA de ciência cidadã nas escolas: projeto e implementação no sul intercultural do Chile El modelo EXPLORA de ciencia ciudadana en las escuelas: diseño e implementación en el sur intercultural de Chile
Indexado
WoS WOS:001054486800033
Scopus SCOPUS_ID:85142131737
DOI 10.1080/25729861.2022.2117492
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Citizen science has grown as a promising way to promote scientific education and democracy. However, the realization of these goals has been hampered as most programs in educational and other settings have used top-down approaches (where scientists direct the whole research path). Here we present a school bottom-up initiative, where students’ interests are raised and collaborative projects are developed in academies formed by students, teachers and scientists. Projects addressing local territorial identities are especially motivated by the program. In this work, we explored: (i) diversity of interests, (ii) learning outcomes, and (iii) the scientific quality of the projects. In two years of implementation in the intercultural south of Chile, we have worked with 52 academies, in projects covering a variety of research topics, including some that seek to rescue Mapuche’s traditional knowledge. We have observed the promotion of scientific and socioemotional skills in students, and projects have been judged of high quality by independent panels of experts. These results support the feasibility of citizen science to promote learning and to foster links between school and scientific institutions towards a more democratic scientific development.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
History & Philosophy Of Science
Social Issues
Scopus
Social Sciences (All)
Multidisciplinary
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Hiriart, Camilo Gouet - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
ANID - Chile
Centro Nacional de Inteligencia Artificial (CENIA) - Chile
Centro Nacional de Inteligencia Artificial - Chile
2 Rodríguez, Daniela Salazar - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
3 Riquelme Maulen, Wladimir Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
4 Almarza, Alejandra Rojo - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
5 Bunster, Daniel Opazo - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo (ANID), Chile
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
Ministerio de Ciencia, Tecnología, Conocimiento e Innovación
Ministerio de Ciencia, Tecnologia, Conocimiento e Innovacion, Chile

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The authors acknowledge the financial support of Ministerio de Ciencia, Tecnología, Conocimiento e Innovación (EXPLORA program, ER190007, Chile), and of Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (ANID, doctoral scholarship 2020 / N°21202417, Chile). The authors want to thank, first of all,the children and adolescents who contributed with their enthusiasm and dedication to the realization of this program. Their joy was an inspiration for all of us. We also thank teachers and scientists for their commitment and advice. Thanks to the schools’ staff members and directors for their help. Thank you to the reviewers for their helpful suggestions to improve this work.
The authors acknowledge the financial support of Ministerio de Ciencia, Tecnologia, Conocimiento e Innovacion (EXPLORA program, ER190007, Chile), and of Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo (ANID, doctoral scholarship 2020 / N degrees 21202417, Chile).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.